Teraz oglądasz:
PL | EN | RU

Fresh-market.pl to najbardziej aktualne na rynku ceny owoców i warzyw

Wykup abonament

Globalny rynek kiwi

W świecie kiwi dużo zmian, ponieważ sezon europejski ustępuje miejsca sezonowi nowozelandzkiemu, z Zespri na czele. Zapotrzebowanie na owoce kiwi na wielu rynkach stale rośnie, w tym we Francji, gdzie powstała nowa francuska organizacja hodowców kiwi, która korzysta z tego ciągłego wzrostu spożycia. Republika Południowej Afryki ma również na celu znaczne zwiększenie produkcji krajowej. Chociaż nieco poprawiło się, to problemy logistyczne pozostają dużym wyzwaniem dla tego owocu, który opiera się na imporcie na wiele rynków, zarówno europejskiej produkcji, jak i na rynkach Ameryki Północnej olraz  Południowej.

Holandia: Rozpoczyna się sezon Zespri kiwi
Ten okres zawsze gwarantuje rozpoczęcie sezonu kiwi z importu spoza Europy. Pod koniec kwietnia do Zeebrugge dotarła pierwszy statek czarterowy z kiwi Zespri SunGold. „Na naszym europejskim rynku istnieje stały popyt na Zespri kiwi” – ​​ogłosił Zespri. Gigant kiwi spodziewa się w tym roku dostaw ponad 64 milionów muszli kiwi Zespri (SunGold i Green) na rynek europejski.

Francja: Nowa francuska organizacja hodowców kiwi ma na celu zwiększenie produkcji
Francuska kampania kiwi dobiega końca. Ostatnie ilości powinny być sprzedane do końca maja, podczas gdy nowozelandzkie owoce stopniowo pojawiają się na półkach supermarketów i hurtowni. Koniec sezonu jest późniejszy niż w zeszłym roku, pomimo nieco niższej produkcji spowodowanej starzeniem się sadów, ponad 15 000 ton w ciągu ostatnich 5 lat. Jest to problem, ponieważ konsumpcja kiwi we Francji rośnie, a zmniejszenie produkcji krajowej oznacza, że ​​zyskują na tym importerzy, a nie lokalni producenci. Francuzi są coraz bardziej wyczuleni na segmentową ofertę kiwi (organiczne, Label Rouge itp.), gwarantującą jakość, której produkcję doceniono w tym roku.

Niedawne utworzenie AOPn Kiwi de France, organizacji francuskich hodowców kiwi, ma na celu wspieranie francuskiej produkcji kiwi i pomoc w odnowie sadów, aby zaspokoić francuski popyt, który jest obecnie wyższy niż podaż.

RPA: rośnie produkcja kiwi w RPA
Afryka Południowa nie jest samowystarczalna w zakresie kiwi – jednak jest duże zainteresowanie owocami kiwi (zielone, żółte i czerwone o miąższu) i znaczna ekspansja nie tylko na rynek krajowy, ale także na eksport, ponieważ istnieje doskonałe okno eksportowe na półkulę północną dla hodowców z RPA przed rozpoczęciem sezonu w Nowej Zelandii.

Oczekuje się, że za trzy lub cztery lata lokalne ilości kiwi będą znacznie wyższe niż obecnie. Krajowy sezon sprzedaży Hayward (zielonego) kiwi rozpoczął się w lutym, ale sprzedaż w kraju była bardzo niska, mówi jeden z handlowców. Cena za 10 kg karton kiwi Hayward wynosi około 500 randów (30 euro) na targu miejskim w Johannesburgu. Pakowane kiwi sprzedają się szybciej niż kiwi luzem.

Obecnie jednak kiwi są importowane przez cały rok: z Nowej Zelandii (od teraz) przez 6 miesięcy i z Włoch i Grecji przez pozostałe sześć miesięcy. Te kiwi importowane są z przeznaczeniem do innych miejsc w Afryce, takich jak Kenia. Popyt na importowane zielone i złote kiwi w sektorze detalicznym jest dobry, czemu sprzyja powolna odbudowa sektora hotelarsko-gastronomicznego po Covid.

Konsumenci krajowi nie są jeszcze dobrze zaznajomieni ze złotym kiwi (sprzedawane są w bardzo małych ilościach na rynkach miejskich), ale co roku odnotowuje się silny wzrost sprzedaży detalicznej złotego kiwi.

Chiny: Blokady wpływają na import, ale są duże nadzieje na krajowy sezon kiwi
W chwili obecnej na chińskim rynku nie ma krajowego kiwi. Sezon kiwi rozpocznie się w październiku, owoce kiwi trafią na rynek od lipca. Syczuan, Shaanxi i Yunnan to kluczowe regiony dla produkcji kiwi. W tym sezonie ścięto niewiele roślin, ponieważ hodowcy wierzą w rentowny rynek na sezon 2022-2023. Jak dotąd jakość owoców kiwi wydaje się być dobra. Owoce kiwi to szybko rozwijająca się kategoria produktów w Chinach. Ceny rynkowe są wysokie, ale podaż jest ograniczona, więc dostępność na rynku jest krótka.

Chiny są największym partnerem handlowym dla nowozelandzkiego eksportu produktów rolnych i ważnym rynkiem zbytu kiwi Zespri. Marka Zespri jest największą marką w Chinach, z 80 procentowym udziałem w rynku i bardzo lubianą przez chińskich konsumentów. Pierwsza dostawa kiwi z Nowej Zelandii dotarła do Zheijiang 10 kwietnia.

Chilijskie kiwi też ma teraz sezon. Jednak Szanghaj znajduje się w zamknięciu, a rynki importu owoców są zamknięte lub tymczasowo zamknięte. W konsekwencji chilijskie owoce mają trudności ze sprzedażą w Szanghaju i jego okolicach.

Ameryka Północna: problemy logistyczne powodują powrót europejskich owoców na rynek
Dostawy kiwi w Ameryce Północnej wciąż pochodzą w większości z krajów europejskich. „Wciąż dostępne są głównie włoskie owoce, ponieważ było wiele problemów logistycznych z dostarczeniem innych produktu do USA” – mówi jeden z importerów z Kalifornii. W tym samym czasie jest też trochę kiwi kalifornijskiego, a kiwi z Nowej Zelandii również pojawią się w tym miesiącu.

Fakt, że na rynku wciąż są europejskie owoce, spowolnił z kolei start kiwi z Chile, chociaż owoce są wysyłane od około miesiąca. „Ale na początku były bardziej ograniczone ilości, a było to napędzane przez importerów, którzy mówią – hej, nie wysyłaj tego teraz, ponieważ jest „sprzątanie” owoców z półkuli północnej” – mówi spedytor.

Ogólnie zauważa, że ​​wielkość plonów w Chile jest nieco większa niż w zeszłym roku. „Wygląda na to, że kalibry jest nieco mniejsze w porównaniu z innymi latami, a gdy masz mniejsze rozmiary, zwykle masz mniejszy tonaż, chociaż to wciąż nie jest ustalane” – mówi.

Zarówno popyt, jak i ceny były stabilne. „To nie jest ogromny przedmiot promocyjny. A w przypadku owoców europejskich i chilijskich koszty są wyższe z powodu wielu czynników inflacyjnych. Ale jeśli rynek zacznie się wycofywać i naprawdę pozostawać w tyle, nie będzie miało znaczenia, jakie będą koszty w pewnym momencie”, mówi importer, dodając, że ceny nieznacznie wzrosły w ciągu ostatniego roku. „Ceny są nieco wyższe, ale w innych okolicznościach niż w zeszłym roku o tej porze. Nie mieliśmy tak wielu owoców z półkuli północnej, kiedy pojawił się owoc z półkuli południowej”.

To powiedziawszy, zauważa, że ​​chociaż logistyka jest lepsza niż trzy do czterech miesięcy temu, nadal jest trudniejsza w porównaniu do innych sezonów. „To przyczynia się do wsparcia europejskich owoców utrzymujących się na rynkach całego świata. Spowodowało to, że Chile wolniej zaczyna eksportować, ponieważ popyt jest z tego powodu ograniczony” – dodaje.

Patrząc w przyszłość, odchodzenie od owoców europejskich będzie kontynuowane i przewiduje się, że popyt w USA nieco osłabnie. „Kiwi sprzedają się trochę lepiej, gdy szkoła jest w trakcie sesji, a przerwa letnia zbliża się dość szybko”, mówi. „Popyt spowalnia od połowy do końca maja i przez większość lata. Widzimy więc, że biznes utrzymuje się regularnie, ale nie widzimy wzrostu popytu.”

Ameryka Południowa: Wysokie europejskie zapasy opóźniają rozpoczęcie kampanii kiwi z południowej półkuli w Europie
Chile spodziewa się sprzedać w ramach nowej kampanii od 150 000 do 155 000 ton kiwi; jednak początek sezonu był wolniejszy niż oczekiwano, ponieważ zbiegł się on ze znacznymi zapasami owoców na rynkach półkuli północnej.

W rzeczywistości do 16. tygodnia wolumeny wysłane przez Chile na różne rynki międzynarodowe stanowiły tylko 62 procent wolumenów wysłanych do tego samego tygodnia 2021 roku.

„Zespri wywiera coraz większy nacisk na rynki, aby wprowadzały i sprzedawały swoje dostawy żółtego kiwi, opóźniając sprzedaż zielonych owoców kiwi, co oznaczało, że Europa musiała opóźnić rozpoczęcie kampanii do połowy grudnia, choć zwykle powinna rozpocząć się w listopadzie”, wyjaśnia przedstawiciel branży. „Rozpoczęcie później oznacza mniej czasu na marketing w ramach kampanii, dlatego Europa próbuje zwiększyć wysyłki za granicę, aby zrównoważyć podaż w celu uzyskania lepszego zwrotu z jej producentów."

Spadek ilości przesyłek był spowodowany właśnie opóźnieniami przesyłek do Europy i obecnością europejskich owoców na rynkach docelowych chilijskich kiwi. Według danych do 16 tygodnia, Ameryka Północna była głównym miejscem przeznaczenia chilijskich owoców, otrzymując 35,2 procent eksportowanych wolumenów i odnotowując najmniejszy spadek wysyłek, tylko -6 procent. Ameryka Łacińska jest drugim najważniejszym krajem docelowym, do którego trafia 25,3 procent eksportowanych chilijskich kiwi (-26 procent), a następnie Europa z 19,3 procent (i zauważalny spadek o 64 procent), Daleki Wschód z 14 procent udziałem (-43 procent). ), Bliski Wschód z 5,2 procent (i wiodącą jedyną dodatnią zmiennością rok do roku, z +12 procent) i Rosją, gdzie przesyłki spadły o 93 procent, reprezentując symboliczne 0,6 procent całości.

„Jednak ten wolniejszy początek zbiorów pozwolił chilijskiemu przemysłowi uzyskać owoce o lepszych parametrach fizjologicznych, chociaż o mniejszych rozmiarach niż byśmy chcieli ze względu na czynniki klimatyczne”.

Oceania: Pozytywne perspektywy na sezon kiwi, mimo trudnego początku
Zespri przyznał w branżowej aktualizacji z tego tygodnia, że ​​był to trudny początek, ale teraz robi prawdziwy postęp. Na froncie wysyłkowym znajduje się ponad 45 milionów tacek w transporcie na morzu lub na rynku, a wszystkie kluczowe rynki czarterowe otrzymują teraz regularne dostawy, a owoce przybywają, aby zaspokoić duży popyt. Zespri planuje wykonać cztery rejsy czarterowe do Europy Północnej, 12 na Morze Śródziemne, sześć na zachodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych i 50 na rynki azjatyckie Zespri oraz wyśle ​​w tym sezonie około 20 000 kontenerów kiwi.

Pierwszy z tego sezonu transport SunGold opuściła Taurangę do Zeebrugge w Belgii i przybyła pod koniec kwietnia, a dwa kolejne przybyły w ciągu następnych 10 dni, aby zbudować zdrowy poziom zapasów, a pierwsze owoce z zielonych odmian spodziewane są w maju. Najnowsze szacunki wskazują na dostawę ponad 63 milionów tacek Zespri Kiwi (SunGold i Green) w 2022 r. na rynkach europejskich.

Japonia, Korea i Tajwan mają naprawdę pozytywne starty i otrzymują regularne dostawy oraz pierwszy europejski statek. 10 kwietnia statek towarowy STAR SPIRIT załadowany owocami Zespri kiwi w nowym sezonie wypłynął z portu Tauranga i zacumował w porcie Damaiyu, Taizhou, Zhejiang.

Pierwszy od wielu lat statek czarterowy do USA ma przybyć do Los Angeles w przyszłym tygodniu, a w tym sezonie pojawi się pięć kolejnych. Firma nadal uważnie monitoruje sytuację w Chinach, ponieważ nadal trwają blokady związane z COVID-19, co oznacza, że ​​owoce są nadal rozładowywane płynnie, choć w wolniejszym tempie. Od strony łańcucha dostaw firma Zespri zapewniła dodatkowe możliwości wysyłkowe, aby utrzymać owoce w ruchu i uniknąć zatłoczonych chłodni. Zespół z Chin pozytywnie ocenia skutki opóźnień w sezonie, aby osiągnąć cele sprzedażowe.

Ogólnie rzecz biorąc, Zespri ma 93 miliony tac, czyli około 48 procent szacowanych zbiorów, co oznacza 10 milionów tac więcej w stosunku do tego samego okresu w zeszłym roku. Główny pakiet SunGold Kiwi jest już w toku, z 68 milionami tacek SunGold Kiwi i 2,3 miliona tac Organic SunGold Kiwi w magazynie.

Zespri zamierza wyeksportować ponad 115 milionów tacek SunGold Kiwi i około 70 milionów tacek Green w 2022 roku, a w tym sezonie będzie to również pierwsze komercyjne ilości Zespri RubyRed Kiwi, które będą dostępne dla konsumentów w Nowej Zelandii, Singapurze, Japonii i Chinach. Pierwsze 4100 ton (1,15 miliona tac) tego sezonu Zespri SunGold Kiwi opuściło Port Tauranga, kierując się do Kobe i Tokio w Japonii.

Sezon 2022 może być kolejnym rekordowym rokiem, w którym wyprodukowano więcej owoców kiwi niż kiedykolwiek wcześniej. Przewiduje się, że trzeba będzie zebrać co najmniej 190 milionów tac, co wyprzedzi ubiegłoroczny rekord, który wyniósł ponad 177 milionów tac. Jako pierwsza zbierana jest nowa odmiana Zespri RubyRed, a następnie odmiany Gold i Green. Zbiory tradycyjnie osiągają szczyt w połowie kwietnia i trwają do czerwca.

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE