Mołdawia – czas na zmianę strategii w handlu winogronami
Eksperci z organizacji producentów przekonują, że opóźnione rozpoczęcie aktywnej sprzedaży winogron stołowych, praktykowane w ostatnich latach przez mołdawskich producentów winogron, to błędna strategia marketingowa. Bardziej poprawne i opłacalne jest sprzedawanie winogron zaraz po zbiorach, kiedy są one najświeższe i najwyższej jakości.
Jednak w niektórych dużych winnicach w ciągu ostatnich trzech sezonów opracowano strategię sprzedaży winogron stołowych opartą na modelu sprzedaży jabłek. Mianowicie w trakcie kampanii zbiorów i krótko po niej sprzedają produkty nie najlepszej jakości, po cenach dominujących na rynku krajowym. W tej chwili są one zwykle o 10-15 procent wyższe od średniego poziomu sezonowego. Następnie mamy do czynienia z „dostosowaniem technicznym”: ceny są zgodne z jakością produktów, czyli w mniejszym lub większym stopniu spadają. Proces ten zachodzi w okresie zbioru średnio i późno dojrzewających odmian, w szczególności głównej odmiany eksportowej „Mołdawia” z intensywnych plantacji. Znaczną część zbiorów - najwyższej jakości produkty - producenci przeznaczają na przechowanie, licząc na wzrost cen tego produktu późną jesienią, zimą i wczesną wiosną.
Ale zdarza się to tylko sporadycznie, w okresach dobrej pogody, zwłaszcza w okresie zbiorów. Często ceny na koniec sezonu marketingowego są porównywalne z cenami na początku, a nawet nieco niższe. Mając to na uwadze, eksperci wzywają producentów winogron do skupienia się na poprawie „infrastruktury jakościowej” - wsparciu sprzedaży najświeższych winogron.
I tak np. jesienią ubiegłego roku poszczególne przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją i eksportem owoców rozpoczęły pakowanie winogron stołowych w plastikowe tacki i worki typu flow-pack. To prawda, że w 2020 roku produkty te były dostarczane tylko na rynek krajowy, do lokalnych sieci supermarketów.
Tymczasem mołdawscy eksporterzy zwracają uwagę, że niedawno otrzymali powiadomienie od rosyjskiej sieci supermarketów Pjatjeroczka, że od czerwca tego roku mołdawskie winogrona będą przyjmowane do sprzedaży wyłącznie w opakowaniach foliowych określonego typu, z odpowiednim oznaczeniem.