Oszczedzaj czas i pieniadze- wszystkie informacje o cenach owoców i warzyw w abonamencie Fresh-market.pl

Kup teraz abonament!

Raport: Ceny w e-sklepach przed Świętami

2013-03-28 14:11

Już za chwilę Święta Wielkanocne. Część z nas czeka jeszcze wizyta w oblężonych centrach handlowych, inni mają to już za sobą, a niektórzy zrobili lub jeszcze zrobią zakupy przez internet z dostawą do domu. Postanowiliśmy sprawdzić, gdzie najkorzystniej kupić owoce i warzywa bez wychodzenia z domu. Wybraliśmy najbardziej znane sklepy internetowe z żywnością oraz wersje internetowe dużych marketów.
 

Metodyka

Badanie zostało przeprowadzane jednego dnia (27 marca 2013). Zajrzeliśmy na strony sklepów internetowych, aby porównać ceny najpopularniejszych owoców i warzyw. W niektórych przypadkach była konieczność podania kodu pocztowego - podawaliśmy warszawski kod 00-108. Dlatego dane w rankingu są podglądowe i nie muszą odzwierciedlać najniższych cen w danej sieci np. dla innych kodów pocztowych (miast) mogą się one różnić.

W rankingu podajemy ceny produktów za kilogram lub sztukę. Nierzadko przez internet musimy kupić paczkę owoców lub warzyw, dlatego w nawiasie znajduje się informacja o dostępnym produkcie oraz gramaturze.

Sprawdziliśmy ceny dwudziestu owoców i warzyw jak: bakłażan (kg), banany (kg), brokuły (szt), buraki (kg), cebula (kg), cebula czerwona (kg), cytryny (kg), czosnek (szt), jabłka (kg), kalafior (szt), kapusta biała (kg), kapusta pekińska (kg), kokos (szt), marchew (kg), papryka czerwona (kg), pomarańcze (kg), pomidory (kg), rzodkiewka (pęczek), włoszczyzna (pęczek - nie mniejszy niż 0,5kg), ziemniaki (kg).

Pod uwagę nie wzięliśmy kosztów dostawy. Nierzadko zależy ona od sumy, jaką wydamy w danym sklepie lub obecnie obowiązującej promocji.
 

Zarys e-handlu żywnością w Polsce

Z roku na rok rośnie liczba Polaków kupujących w sieci - w 2012 roku było ich 13,5 mln. W danej chwili tylko 14 proc. z nich zrobiło zakupy spożywcze - wynika z raportu Gfk. Natomiast raport Euromonitor International podaje, że w zeszłym roku online wydaliśmy 450 mln złotych na "spożywkę". Internet Standard prognozuje, że za pięć lat na żywność zamawianą online wydamy pięć razy więcej.

Nic dziwnego, że duże sieci handlowe coraz częściej stawiają na elektroniczną formę zakupów. W danej chwili bez wychodzenia z domu zrobimy zakupy w takich sieciach jak Alma , Piotr i Paweł, Auchan, E.Leclerc oraz Tesco. Pojawia się również coraz więcej wirtualnych sklepów.
 

Co się dzieje na rynku owoców i warzyw

Wczesna wiosna to dość ciekawy okres w handlu świeżymi warzywami. Pojawiają się pierwsze krajowe szklarniowe pomidory oraz rzodkiewki. Nadal jednak dominują warzywa z importu. Natomiast wzrastają ceny ziemniaków, marchwi i cebuli, które pochodzą z magazynowych zapasów. Również cena jabłek rośnie.
 

Zdaniem ekspertów:


Katarzyna Zygmuntowska - serwis fresh-market.pl

Okres wczesnowiosenny nie należy do zbyt dynamicznych w handlu owocami. W tym okresie kończy się sezon na wiele gatunków, zarówno owoców z importu jak i krajowych. Podaż owoców się kurczy wpływając tym samym na ceny. Rosną ceny między innymi hiszpańskich cytrusów, winogron z południowej półkuli, a także polskich jabłek. Wbrew powszechnej opinii, wzrost cen owoców nie jest wynikiem specyficznego okresu przedświątecznego i rosnących marż, ale naturalnej kolei rzeczy.

Generalnie handel owocami w okresie przed Wielkanocą, w przeciwieństwie do Bożego Narodzenia jest bardzo przeciętny, a popyt na owoce stosunkowo niewielki. Nie ma się co dziwić, Święta Wielkanocne to nie są święta „owocowe”, tylko warzywne. Świeże owoce kupowane są marginalnie, a głównym przedmiotem zainteresowania Polaków są nowalijki.

Wśród owoców największym wzięciem cieszą się cytryny jako dodatek do świątecznych potraw, a także bakalie i różnego rodzaju owoce suszone. Polscy konsumenci spragnieni ciepła i lata chętnie sięgają także po hiszpańskie truskawki. Winogrona, wszelkiego rodzaju deserowe cytrusy, jabłka czy gruszki kupowane są znacznie rzadziej, co obserwowane jest zarówno w sieciach handlowych, jak na wielkomiejskich targowiskach.  
 

Marek Słowiński - serwis fresh-market.pl

Okres poprzedzający Święta Wielkanocne, to na polskim rynku warzyw świeżych czas bardzo ważny. Z jednej strony widać już, w jakim tempie maleją zapasy warzyw ze zbioru jesiennego i jaka jest relacja między ich podażą a popytem na nie. Ta relacja ma duże znaczenie dla poziomu cen w końcówce sezonu. Z drugiej strony zaczyna się nowy sezon i na rynku pojawiają się polskie nowalijki, tak wyczekiwane przez konsumentów. Popyt na nie jest zawsze relatywnie wysoki, tak że często wygrywają one z droższym towarem importowanym. Oczywiście termin, w jakim w danym roku pojawiają się nowalijki, podaż młodych warzyw i poziom ich cen bardzo silnie skorelowany jest z pogodą.

W tym roku zaś pogoda nie sprzyja uprawom wczesnych warzyw. Powrót zimy sprawił, że ich uprawy są generalnie opóźnione i bardziej kosztowne niż zazwyczaj. Na większość z nich będziemy musieli dłużej poczekać i w związku z tym, w tym segmencie rynku, import królować będzie jeszcze dość długo (za wyjątkiem ogórków szklarniowych, których produkcja zdążyła nabrać tempa jeszcze przed powrotem zimy). 
 

Gdzie najkorzystniej kupować w sieci owoce i warzywa?

Henio z reklamy Tesco na pewno się ucieszy. Właśnie sklep online tej sieci ezakupy.tesco.pl w owocach i warzywach okazał się najtańszy. Najtaniej w nim kupimy buraki, kalafior oraz kapustę pekińską. Warto zwrócić uwagę, że wiele produktów jest dostępnych luzem. Przy zakupie możemy wybrać, czy chcemy kupić np. 5 jabłek, a może ich kilogram lub dwa. W przypadku większych warzyw np. kapusty domyślnie jest ustawiona minimalna waga produktu. Na ezakupy.tesco.pl możemy także kupić włoszczyznę o wadze 0,35kg za 2,29 – ze względu na małą masę, nie wzięliśmy pod uwagę tego produktu.

Na drugim miejscu znajduje się hipernet24.pl - jest to sklep sieci E.Leclerc. Najtaniej kupimy w nim bakłażany, cytryny oraz pomarańcze. Także ziemniaki są najtańsze: 0,88 zł jednak do wyboru mamy tylko i wyłącznie worek 5kg za 4,39 zł.

Na podium znalazły się w elektronicznej wersji delikatesy Piotr i Paweł. Na e-piotripawel.pl najkorzystniej kupimy czerwoną paprykę za 10,99 zł. Natomiast najdroższe z całego rankingu są takie warzywa jak: cebula, kapusta biała, ziemniaki. Również jabłka za 2,79 zł okazały się najdroższe. Plusem tych delikatesów jest dostępność wielu egzotycznych owoców – których w rankingu pod uwagę nie wzięliśmy - m.in. kupimy tu smoczy owoc.

Minimalnie dalej usytuował się auchandirect.pl. Większość owoców i warzyw w sklepie internetowym tej sieci jest pakowana. W nim właśnie znalazła się najdroższa czerwona cebula pakowana w siatkę 0,5kg za 5,79 zł. W przeliczeniu na 1 kg wychodzi, aż 11,58 zł - gdyby nie to, sklep ten mógłby być nawet na pierwszym miejscu! Dodać warto, że w auchandirect.pl znajduje się najwięcej najtańszych produktów w naszym rankingu: banany, brokuły, czosnek, jabłka, kapusta, marchew, pomidory, rzodkiewka, włoszczyzna.

Piąte oraz szóste miejsca należą do dwóch wyłącznie internetowych sklepów: frisco.pla.pl. W sklepach tych jest wiele owoców i warzyw dostępnych w siatce jak i luzem. Warto zwrócić uwagę na ich cenę np. pomarańcze luzem są tańsze od pakowanych, podobnie jest z cytrynami.

Siódme miejsce należy do delikatesów alma24.pl. Tu, w przeciwieństwie do poprzednich sklepów, taniej kupimy cytryny w siatce niż luzem. Najtaniej w tych delikatesach kupimy cebulę. Najdroższe są pomidory oraz banany.

Robiąc zakupy spożywcze przez Internet, warto zwrócić uwagę na koszt transportu. Ceny owoców i warzyw w sklepach online niewiele się różnią od cen na bazarach. Czasami zdarzy się, że jakiś produkt jest o wiele droższy, jak czerwona cebula w auchandirect.pl. Jednak na podobne sytuacje musimy uważać w każdym sklepie - nie tylko internetowym. Zakupy dają też sporą wygodę, nie musimy nosić siatek. Może to być świetne rozwiązanie dla osób lubiących gotować przetwory owocowo-warzywne i kupujących większe ilości świeżych produktów.

Niedługo sprawdzimy, gdzie w sieci możemy zaopatrzyć się w ekologiczne owoce i warzywa i produkty prosto od rolnika.

Masz pytanie do autora? Napisz na mateusz.t|fresh-market.pl| |mateusz.t|fresh-market.pl

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE