Oszczedzaj czas i pieniadze- wszystkie informacje o cenach owoców i warzyw w abonamencie Fresh-market.pl

Kup teraz abonament!

Eksport szansą dla polskiego warzywnictwa

2012-03-01 09:30
Źródło: fresh-market.pl za MRiRW (ik)

Eksport polskich produktów branży rolno-spożywczej wzrósł trzykrotnie od czasu wejścia Polski do UE. Powodem tak dynamicznego wzrostu jest duże zainteresowanie konsumentów polską żywnością, które wynika m.in. z wysokiej jakość produktów.

Szanse i możliwości proeksportowego, proinnowacyjnego i proekologicznego rozwoju przemysłu rolno-spożywczego były temat przewodnim X Konferencji Eksporterów Przemysłu Rolno-Spożywczego. Omawiano na niej perspektywy rozwoju eksportu produktów żywnościowych w kontekście promocji polskich produktów wśród obecnych odbiorców oraz poszukiwania nowych rynków zbytu. Obecnie największym rynkiem zbytu są kraje UE, na które przypada 78 proc. wartości eksportu produktów rolno-spożywczych. Największym partnerem handlowym są Niemcy, gdzie wartość wysłanych w 2011 r. produktów wyniosła ponad 3 mld euro.


Uczestnicy konferencji podejmowali tematy związane z funkcjonowaniem instrumentów wsparcia eksportu produktów branży rolno-spożywczej. Dyskutowano na temat możliwości wsparcia i rozwoju eksportu z wykorzystaniem funduszy unijnych. Poddano także ocenie skuteczność działań promocyjnych, które były prowadzone w celu zwiększenia eksportu. Jedną z instytucji wspierających eksport polskich produktów jest Stowarzyszenie Eksporterów Polskich. Zadaniem tej instytucji jest praca nad zwiększeniem polskiego eksportu, a także poszukiwanie nowych rynków zbytu. Stowarzyszenie to opracowało strategię proeksportowego rozwoju polskiej gospodarki do 2015 r. Uznaje ona za jedną z najważniejszych branż sektor rolno-spożywczy, a wśród perspektywicznych rynków wymienia UE, Rosję, Ukrainę i Białoruś, a także kraje azjatyckie, w tym Chiny.

Jedną z ważnych kwestii, która może w znacznym stopniu przyczynić się do wzrostu eksportu, jest konieczność wspólnego działania rolników w ramach grup producenckich. Jedynie partner z dużym potencjałem produkcyjnym ma szansę na nawiązanie międzynarodowych kontaktów handlowych.
 

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE