Promocja wielkopolskiej żywności
Regionalna Wielkopolska Izba Rolno-Przemysłowa opracowała koncepcję powstania “Innowacyjnego Klastra Wielkopolska Żywność”. Stworzenie klastra ułatwi przedsiębiorcom szeroko pojętą kooperację, internacjonalizację oraz współpracę ze sferą nauki, co poprawi konkurencyjność wielkopolskiego sektora rolno-spożywczego.
Sprawne zarządzanie klastrem zapewni instytucja brokera. Klaster będzie posiadał własne logo – markę promującą wielkopolską żywność.
Projekt, który będzie trwał 24 miesiące, zakłada wsparcie dla 100 małych i średnich przedsiębiorstw oraz 10 jednostek badawczo-rozwojowych z sektora rolno-spożywczego. W ramach projektu przewidziane jest partnerstwo z Wielkopolską Gildią Rolno Ogrodniczą S.A., Fundacją Rozwoju Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Instytutem Logistyki i Magazynowania oraz porozumienie z izbami, instytucjami certyfikującymi i stowarzyszeniami przedsiębiorców. Strategiczny klaster dla regionu powstanie przy ścisłej współpracy z Urzędem Marszałkowskim oraz władzami samorządowymi wszystkich szczebli.
W początkowej fazie projektu powstanie sieć współpracy w sektorze rolno-spożywczym a następnie klaster sektora rolno-spożywczego o najbardziej odpowiednim modelu dla Wielkopolski, w ramach którego będzie współpracowało ze sobą 100 małych i średnich przedsiębiorstw oraz 10 jednostek badawczo-rozwojowych.
Przedsiębiorcy należący do sektora małych i średnich przedsiębiorstw uzyskają wiedzę jak zwiększyć konkurencyjność stosując nowe technologie, dowiedzą się o potrzebach, możliwościach i korzyściach wynikających z wprowadzania innowacji i kooperacji. Otrzymają wiedzę o instytucjach wsparcia, w subregionach nawiążą kontakty z przedstawicielami poznańskiego ośrodka badawczo-naukowego, zapoznają się z nowoczesnymi technologiami w branży oraz podniosą swoją konkurencyjność z pomocą akcji promocyjnej loga klastera.
Jednostki naukowo-badawcze zyskają kontakt ze sferą gospodarki, potencjalnym nabywcą nowych technologii. Będą mogli zaprezentować nowe osiągnięcia naukowe szerokiej grupie przedsiębiorców, a w przyszłości być może zaowocuje to wspólnymi projektami.
Najważniejszym osiągnięciem klastra będzie jednak dobra kooperacja między podmiotami i jego sprawne funkcjonowanie oraz powstanie w jego ramach centrów branżowych w subregionach. Tworzące się klastry są zjawiskiem nowym, które powstało jako najskuteczniejsza forma wzrostu konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw w dobie globalizacji.
O powodzeniu tego przedsięwzięcia zadecyduje zarówno forma jaką przyjmie wielkopolski klaster rolno-spożywczy, stopień zaangażowania wszystkich uczestników projektu a przede wszystkim instytucja brokera, która zadba o jego rozwój w przyszłości – mówi Ewa Marciniak, prezes zarządu Regionalnej Wielkopolskiej Izby Rolno-Przemysłowej.
Źródło: fresh-market.pl na podstawie informacji WOP