Hiszpania: fatalna kampania truskawkowa
Tegoroczna kampania truskawkowa w Hiszpanii jak do tej pory była bardzo trudna. Niesprzyjające warunki pogodowe, a przy tym kryzys finansowy to główne przyczyny tej sytuacji.
Wielkość produkcji jest w tej chwili o około 50 proc. mniejsza w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, a łącznie może być mniejsza o około 30 proc. w porównaniu do zeszłego sezonu. Według hiszpańskich producentów kampania truskawkowa zakończy się o około 20 dni szybciej jak w zeszłym roku.
Producenci truskawek borykają się z fatalną pogodą, jednak to nie jedyny ich problem. Duży problem stanowią bowiem ceny jakie otrzymują za owoce. Obecnie ceny truskawek dla producentów oscylują w granicach 50 – 60 eurocentów/kg, podczas gdy koszty produkcji wynoszą około 1 euro/kg. Tylko same koszty zbioru i przetworzenia owoców to już koszt w granicach 60 eurocentów/kg, co stanowi 60 proc. całkowitych kosztów wyprodukowania 1 kg truskawek deserowych.
Niskie ceny owoców i problemy pogodowe nie pozostawiają złudzeń – tegoroczny sezon przynosi większe straty niż zyski. Konsumenci w Hiszpanii jednak, pomimo niskich cen zakupu towaru od producenta, finalnie płacą bardzo drogo za truskawki – nawet ponad 6 euro/kg, co przekłada się na bardzo słaby popyt i konsumpcję tych owoców.
Jedyną rzeczą, która może pomóc w obecnej sytuacji hiszpańskim producentom truskawek to przedłużające się chłody w Holandii, Belgii i Niemczech, a tym samym znaczne opóźnienie (nawet o około miesiąc) sezonu w tych krajach.
Zobacz więcej: Truskawki?preview=1
A truskawki śpią pod śniegiem
Pogoda utrudnia zbiory truskawek w Maroko
czytaj dalej
Zróżnicowana jakość hiszpańskich truskawek
Włochy: większość truskawek ze szklarni
czytaj dalej
Niższe zbiory truskawek w Chinach
Hiszpania: pogorszenie pogody utrudnia zbiory truskawek
czytaj dalej