Wyboista droga chilijskich winogron
Chile jest wypychane ze Stanów Zjednoczonych, jego głównego rynku docelowego dla swoich winogron, czytamy na portalu www.fruitnet.com, przez Peru i zwiększoną dostępność krajowej produkcji amerykańskiej. Strajkujący eksporterzy winogron i orzechów w Chile stoją w obliczu trudnych perspektyw w tym sezonie, według szefa jednej z wiodących firm chilijskiego agrobiznesu, ponieważ wpływ wojny handlowej prezydenta Trumpa z Chinami ogranicza możliwości na rynku amerykańskim.
W wywiadzie dla El Mercurio Juan Sutil, dyrektor generalny Empresas Sutil, a także dyrektor Narodowego Towarzystwa Rolniczego, ostrzegł, że oba produkty - a zwłaszcza winogrona - tracą konkurencyjność na rynku międzynarodowym.
"Mamy kryzys, ponieważ odmiany produkowane przez Chile są stare i wymagają wymiany, a USA - nasz główny rynek - nie chcą ich", powiedział.
Sutil zauważył, że amerykańsko-chińska wojna handlowa pogłębiła utratę konkurencyjności winogron uprawianych z północnych i centralnych regionów na korzyść winogron z Peru, gdzie odmiany bardziej odpowiadają popytowi na rynku.
"Późne odmiany z półkuli północnej nie były eksportowane do Chin w tym sezonie, więc USA są pełne własnych owoców. Dodajmy do tego wczesne owoce z Chile i Peru, kraju, który 10 lat temu nie istniał jako dostawca, i mamy coraz trudniejszą sytuacją dla naszego kraju, który stracił swoje okno na globalny i doświadcza rynkowego kolapsu – kontynuował Juan Sutil.
Sutil dodał, że zastąpienie amerykańskiego rynku chińskimi "nie będzie takie łatwe dla Chile, ponieważ nie jest to taka zwykłą zmiana rynku docelowego z takiego z tranzytem wynoszącym 10 dni, gdy trzeba sprzedawać na rynek z 40-dniowym tranzytem".
Do tego, Sutil zauważył, decyzja Indii, by zastosować 100-procentową taryfę na import, niemal zniweczyła popyt na tym rynku i spowodowała gwałtowny spadek cen międzynarodowych z powodu wzrostu podaży na innych rynkach.
Pomimo tego trudnego scenariusza, Empresas Sutil kontynuuje duży program inwestycyjny. W 2017 roku firma zainicjowała pięcioletni projekt o wartości 100 mln USD, aby zintegrować operacje eksportowe i rozszerzyć produkcję, kontynuując jednocześnie działalność finansową.
Zobacz więcej: Winogrona ?preview=1