Teraz oglądasz:
PL | EN | RU

Korzystaj z serwisu bez ograniczeń - porównuj szczegółowe ceny, czytaj pełne artykuły!

Wykup abonament

Globalny rynek fasolki szparagowej (zielonej)

2020-09-30 14:00

Globalny rynek zielonej fasolki oszacowano na 31,1 mld USD w 2019 roku, co oznacza wzrost o 4,7 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Liczba ta odzwierciedla całkowite przychody producentów i importerów (z wyłączeniem kosztów logistyki, kosztów handlu detalicznego i marż detalistów, które zostaną uwzględnione w ostatecznej cenie konsumenta). Wartość rynku rosła w średniorocznym tempie +1,3 procent od 2013 do 2019 roku; wzór trendu pozostawał względnie stabilny, z pewnymi zauważalnymi wahaniami w całym analizowanym okresie.

Biorąc pod uwagę zamknięcie sektora HoReCa na świecie w związku z pandemią, spadkiem dochodów konsumentów i możliwymi zakłóceniami w pracy międzynarodowych łańcuchów dostaw, oczekuje się, że globalna konsumpcja fasolki szparagowej ulegnie stagnacji w 2020 roku Następnie początek stopniowego wzrostu rynku oczekuje się, gdy światowa gospodarka odbuduje się po skutkach pandemii. Prognozuje się, że rynek wzrośnie z przewidywanym CAGR +1,3 procent w okresie od 2019 do 2030 roku, co ma doprowadzić do wzrostu wolumenu rynku do 31 mln ton do końca 2030 roku.

Konsumpcja według krajów
Największym konsumentem fasolki zielonej na świecie pozostają Chiny (21 mln ton), obejmując ok. 75 procent całkowitej wielkości. Ponadto spożycie fasolki w Chinach przekroczyło ponad dziesięciokrotnie wartości odnotowane przez drugiego co do wielkości konsumenta, Indonezję (946 tys. ton). Stany Zjednoczone (862 tys. ton) zajęły trzecie miejsce pod względem całkowitego spożycia z udziałem 3,1 procent.

W latach 2013-2019 średnie roczne tempo wzrostu wolumenu w Chinach wyniosło +3,6 procent. Pozostałe kraje odnotowały następujące średnie roczne stopy wzrostu konsumpcji: Indonezja +1,2 procent rocznie i Stany Zjednoczone -0,3 procent rocznie.

Pod względem wartości Chiny (19,1 mld USD) same wiodły na rynku. Drugie miejsce w rankingu zajęła Indonezja (2,1 mld USD). Trzecie zaś USA.

Kraje o najwyższym poziomie spożycia fasolki zielonej na mieszkańca w 2019 roku to Chiny (14 kg na osobę), Turcja (8,18 kg na osobę) i Indonezja (3,49 kg na osobę).

Produkcja
W 2019 roku na całym świecie wyprodukowano 27 milionów ton zielonej fasolki; wzrost o 2,8 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Całkowita wielkość produkcji rosła w średnim rocznym tempie +2,8 procent w okresie od 2013 do 2019 roku W badanym okresie produkcja światowa osiągnęła maksymalny poziom w 2019 roku i prawdopodobnie będzie nadal rosnąć w nadchodzących latach. Ogólnie pozytywny trend w zakresie produkcji był w dużej mierze uwarunkowany umiarkowanym wzrostem powierzchni zbiorów i wyraźnym wzrostem danych dotyczących plonów.

Produkcja według krajów
Krajem o największym wolumenie produkcji fasolki szparagowej zielonej były Chiny (21 mln ton) - ok. 75 procent całkowitej wielkości światowej produkcji. Ponadto produkcja fasolki szparagowej w Chinach ponad dziesięciokrotnie przekroczyła wartości odnotowane przez drugiego co do wielkości producenta, Indonezję (946 tys. ton). Trzecie miejsce w tym rankingu zajęły Stany Zjednoczone (813 tys. ton) z 3 procentowym udziałem.

W Chinach produkcja fasolki szparagowej rosła w średnim rocznym tempie +3,6 procent w latach 2013-2019. W pozostałych krajach średnie roczne stawki były następujące: Indonezja +1,2 procent rocznie i USA -0,6 procent roczni).

Obszar zbioru i plon
Globalny obszar zbioru fasolki szparagowej zielonej oszacowano na 1,8 mln ha w 2019 roku, Co w przybliżeniu odzwierciedla dane z poprzedniego roku. W 2019 roku średni globalny plon tej fasolki osiągnął 15 ton/ha, co oznacza wzrost o 2,1 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Wskaźnik rentowności wzrastał w średniorocznym tempie +2,1 procent od 2013 do 2019; wzór trendu pozostał spójny, z niewielkimi wahaniami obserwowanymi w niektórych latach.

Import
W 2019 roku Ilość importowanej fasolki szparagowej zielonej na świecie nieznacznie spadła do 597 tys. ton, zmniejszając się o -3,6 procent w porównaniu z 2018 roku W badanym okresie import wykazywał jednak stosunkowo płaski trend. Światowy import osiągnął szczytowy poziom 620 tys. ton w 2018 roku, a następnie nieznacznie spadł w kolejnym roku. Pod względem wartości import fasolki szparagowej zmniejszył się do 998 mln USD (szacunki IndexBox) w 2019 roku.

Import według krajów
Kraje o najwyższym poziomie importu zielonej fasolki szparagowej w 2019 roku to Hiszpania (110 tys. ton), Belgia (88 tys. ton), Stany Zjednoczone (78 tys. ton), Holandia (66 tys. ton), Francja (49 tys. ton), Wielka Brytania (37 tys. ), Niemcy (25 tys. ton), Kanada (21 tys. ton) i Włochy (21 tys. ton), osiągając łącznie 83 procent całkowitego importu. Madagaskar (12 tys. ton) był daleko w tyle za liderami.

W latach 2013-2019 największe wzrosty odnotowano na Madagaskarze, podczas gdy zakupy dla innych światowych liderów odnotowały skromniejsze tempo wzrostu.

Pod względem wartości Hiszpania (164 mln USD), Stany Zjednoczone (127 mln USD) i Holandia (125 mln USD) stanowiły kraje o najwyższym poziomie importu w 2019 roku, z łącznym udziałem 42 procent światowego importu. Za tymi krajami uplasowała się Wielka Brytania, Francja, Kanada, Belgia, Niemcy, Włochy i Madagaskar, które łącznie stanowiły dalsze 46 procent.

Ceny importowe według krajów
W 2019 roku średnia cena importowa zielonej fasolki szparagowej wyniosła 1671 USD za tonę, co oznacza wzrost o 1,8 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. W okresie objętym przeglądem cena importowa nadal wykazuje stosunkowo płaski trend. Najbardziej widoczne tempo wzrostu odnotowano w 2014 roku, Wzrost o 3,6 procent rok do roku W rezultacie cena importowa osiągnęła najwyższy poziom 1705 USD za tonę; potem trend spłaszczył się do 2019 roku.

Występowały znaczne różnice w średnich cenach między głównymi krajami importującymi. W 2019 roku krajem o najwyższej cenie była Kanada (3283 USD za tonę), a Madagaskar (241 USD za tonę) należał do najniższych.

W latach 2013-2019 najbardziej zauważalne tempo wzrostu cen osiągnęła Kanada, podczas gdy inni światowi liderzy doświadczyli skromniejszego tempa wzrostu.

 

Włochy – ważny moment w kampanii winogron

To kluczowy moment dla włoskiej kampanii winogronowej, mówi szef komisji Włoskiej Rady ds. Winogron.

„Przeszliśmy już prawie dwie trzecie drogi w tej kampanii winogronową, która jest w kluczowym momencie po wejściu na rynek w lipcu i sierpniu. Pomyślnie przeszliśmy przez okres wymiany odmian między końcem sierpnia a początkiem września; teraz potrzebujemy podaży i popytu, aby dopasuj się, aby stworzyć wolumen i wartość dodaną”. Tak wypowiedział się Massimiliano Del Core, przewodniczący komisji Włoskiej Rady ds. Winogron.

„Uprawy są w doskonałej kondycji, z produktem o niezwykle wysokiej jakości i doskonałych właściwościach organoleptycznych, takich jak kolor, smak i Brix, które są bardzo pożądane przez włoskich i zagranicznych konsumentów. Produkcja jest wyjątkowa, przede wszystkim dzięki sprzyjającej pogodzie. w ciągu ostatnich kilku miesięcy. W ostatnich kilku dniach w Basilicata i Apulii odnotowano intensywne opady deszczu, które jednak nie wpłynęły na jakość winogron.”

"Odmiany obecnie zbierane i przetwarzane, oprócz Italia i Red Globe, które są podstawową działalnością wielu gospodarstw w Apulii, Basilicata i Sycylii, to Palieri, który znajduje się obecnie w końcowej fazie, i bezpestkowe winogrona, których istnieje kilka różnych odmian."

„Najbliższe tygodnie będą kluczowe. Produkcja musi być w stanie zaspokoić potrzeby dużego handlu i detalistów. Będziemy w stanie to zrobić dzięki profesjonalnej umiejętności zrozumienia potrzeb różnych klientów, jakość produkcji i innowacjom, które wiele firm zdecydowało się zastosować w ostatnich latach.”

„Obecnie ceny są stabilne, podobnie jak w poprzednich latach, jeśli nie nieco niższe w niektórych szczególnych przypadkach i dla niektórych odmian. Są to przypadki, w którym jakość winogron, doświadczenie operatorów, a także ich ciężka praca nie została nagrodzona. Z pewnością oczekiwaliśmy bardziej realistycznych ofert, biorąc pod uwagę również koszty produkcji i pakowania, które są wyższe niż w innych kampaniach, zarówno ze względu na kwestie związane z pandemią, jak i nieco niższe plony odnotowane dla niektórych odmian.”

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE