Oszczedzaj czas i pieniadze- wszystkie informacje o cenach owoców i warzyw w abonamencie Fresh-market.pl

Kup teraz abonament!

Ukraina – spadek eksportu warzyw

Na tle wzrostu eksportu owoców i owoców jagodowych dostawy warzyw za granicę przez 10 miesięcy 2019 roku znacznie spadły. Od 1 listopada 2019 roku Ukraina wyeksportowała warzywa (bez roślin strączkowych i grzybów) na łączną kwotę 25,1 mln USD, a zatem eksport towarów z tej grupy handlowej spadł o 24 procent pod względem wartości. Ponadto przychody z eksportu w okresie sprawozdawczym są najmniejsze w ciągu ostatnich 5 lat.

Według dyrektora wykonawczego UPOA, Siemiona Kramarenki, głównym powodem tego znacznego spadku wskaźników jest spadek eksportu produktów szklarniowych. Tak więc pomidory, które w ostatnich latach przyniosły Ukrainie maksymalne przychody z eksportu w segmencie warzyw, w tym roku ustąpiły miejsca mrożonym warzywom. W ciągu 10 miesięcy tego roku Ukraina wyeksportowała 6,5 ​​tys. ton mrożonych warzyw o łącznej wartości 6,3 mln USD. Pod względem wartości eksport ten spadł o 8 procent, podczas gdy ilościowo eksport utrzymał się na poziomie z poprzedniego roku.

Ale taki spadek eksportu mrożonych warzyw blednie na tle spadku eksportu pomidorów z Ukrainy. Według UPOA od 1 listopada Ukraina wysłała za granicę 7,8 tys. ton pomidorów o łącznej wartości 4,8 mln USD W porównaniu z rokiem 2018 eksport ten spadł odpowiednio o 43 procent i 49 procent. Ponadto ilość pomidorów dostarczanych za granicę spadła 2,5-krotnie w ciągu ostatnich 5 lat.

„Sytuacja związana z eksportem ukraińskich pomidorów skomplikowała się w 2014 roku, kiedy Ukraina straciła rosyjski rynek z powodu pogorszenia stosunków politycznych i gospodarczych. Do 2014 roku Ukraina eksportowała ponad 55 tysięcy ton pomidorów rocznie, a największe dostawy trafiały do ​​Rosji. Utrata głównego rynku produktów szklarniowych doprowadziła do powstania re-eksportu przez Białoruś. Jednak ostatnio coraz więcej producentów rezygnuje z tego z powodu dodatkowych kosztów związanych z ponownym wydawaniem dokumentów i ryzykiem braku płatności. Co więcej, ukraińskim producentom trudno jest konkurować z tureckimi produktami nawet na rynku krajowym, ponieważ koszt gazu i energii elektrycznej w Turcji jest znacznie niższy. Teraz ukraińscy producenci warzyw pod osłonami domagają się wprowadzenia kwot na import i cła na importowane produkty”, wyjaśnia Siemion Kramarenko.

Jednocześnie dyrektor wykonawczy UPOA zauważa, że ​​Polska i Białoruś pozostają głównymi rynkami ukraińskich pomidorów, które re- eksportują w dużej części te produkty. Eksperci Ukraińskiego Stowarzyszenia Producentów Owoców i Warzyw widzą jedną z opcji poprawy sytuacji w poszukiwaniu nowych rynków zbytu dla pomidorów.

Według Katieriny Zwieriewej, dyrektora ds. Rozwoju UPOA, Ukraina powinna przede wszystkim zwiększyć swoją obecność na wszystkich pobliskich rynkach, ponieważ wszystkie kraje sąsiadujące, w zależności od sezonu, napotykają różnego rodzaju awarie i problemy związane z dość szeroką gamą produktów. Według dyrektora ds. Rozwoju UPOA jednym z najbardziej obiecujących rynków zbytu jest Rumunia, która rocznie importuje pomidory za ponad 150 mln dolarów po dość wysokich cenach. I nawet pomimo faktu, że Ukraina ma 600 km wspólnej granicy z Rumunią, nie eksportuje się pomidorów do tego kraju.

„Ponadto ukraińscy eksporterzy powinni zwracać uwagę na rynek Bliskiego Wschodu. Przedstawiciele UPOA rozmawiali z importerami owoców i warzyw z Dubaju, którzy obsługują setki hoteli w mieście. Z ich strony istnieje duże zapotrzebowanie na produkty szklarniowe. Ale tutaj mówimy wyłącznie o segmencie premium i produktach o wysokich standardach. Możliwe jest dostarczanie pomidorów do Dubaju wyłącznie drogą powietrzną, a jest niewielu producentów gotowych na tak delikatną pracę. Jeśli chodzi o dostawy produktów drogą morską, warto zwrócić uwagę na kraj taki jak Arabia Saudyjska. Średni czas transportu produktów z portu w Odessie do portów Arabii Saudyjskiej wynosi 10-12 dni, co pomaga utrzymać stan towarów. Dlatego istnieją opcje poprawy sytuacji na rynku warzyw szklarniowych, ale w tym celu konieczne jest inwestowanie w rozwój i marketing”- przekonuje dyrektor ds. Rozwoju UPOA.

Jeśli mówimy o innych popularnych na Ukrainie warzywach szklarniowych - ogórkach, sytuacja na tym rynku jest kopią sytuacji na rynku pomidorów. Przez 10 miesięcy tego roku Ukraina wyeksportowała 2,9 tys. ton ogórków o łącznej wartości 2,6 mln USD, więc w porównaniu z analogicznym okresem w 2018 roku eksport tych warzyw spadł o 18 procent ilościowo i o 37 procent pod względem wartości. Polska pozostaje głównym rynkiem ukraińskich ogórków, będąc odbiorcą około 60 procent wszystkich dostaw tych produktów z Ukrainy.

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem
PODOBNE