Hiszpanie chcą koncentrować podaż pomidora
Przedstawiciele jednaj z najbardziej znanych hiszpańskich kooperatyw – CASI są zadowoleni z ostatnich podwyżek cen pomidorów. Uważają przy tym, że trend wzrostowy w dłuższym czasokresie wynika również ze wsparcia CASI dla idei większej koncentracji podaży pomidorów. Ta koncentracja w ramach silniejszych kooperatyw jest środkiem do zwiększenia konkurencyjności hiszpańskich producentów wobec dużych sieci dystrybucyjnych, a jednocześnie daje producentom możliwość uzyskiwania wyższych cen. CASI jest przekonana, że trend ten będzie kontynuowany.
CASI to połączone siły ponad 2 000 producentów. Firma oczekuje, że bieżąca kampania przyniesie kolejny wzrost sprzedaży pomidorów, co pozwoli na przekroczenie poziomu 250 milionów kilogramów. Aby osiągnąć ten cel kooperatywa zakupiła nowe obiekty i otworzyła własne lotnisko.
CASI uważa, iż dla dalszego wzrostu hiszpańskiego sektora rolniczego niezbędne jest wchodzenie z eksportem na nowe rynki, stawianie na innowacyjność, bycie elastycznym i adaptowanie się do nowych potrzeb konsumentów oraz zwłaszcza dążenie do koncentrowania podaży w celu zwiększania swojej siły konkurencyjnej w międzynarodowym otoczeniu.
W ramach tych dążeń 3 lata temu wdrożono Zintegrowany Plan Zarządzania, którego celem jest poprawa w obszarach produkcji, zarządzania i marketingu, Jego skuteczność najlepiej pokazują liczby opisujące ostatni sezon, w którym CASI osiągnęła sprzedaż 225 milionów kilogramów pomidorów za kwotę 200 mln euro.
CASI pracuje nad zjednoczeniem produkcji w rejonach La Cañada i Levante pod dużą, rozpoznawalną na całym świecie pomidorową marką. Na kampanię 2013/2014 kooperatywa wyznaczyła sobie cel zwiększenia liczby członków o 10 do 12 proc. „Ważnym jest, aby rolnicy nie wchodzili na rynek osobno. Koncentracja jest jedyną drogą do osiągania wyższych cen. Ostatnie podwyżki są na to dowodem.”