Jak się obudzisz, już wiesz — świeże ceny owoców i warzyw na dziś, u nas.

Kup teraz abonament!

Wymagania jakościowe odbiorcy

2011-09-19 22:47

W każdym zamówieniu do dostawcy trzeba określić takie parametry jak: klasa jakości (jeśli jest określona w przepisach), wielkość towaru, sposób sortowania, znakowania, prezentacji i pakowania. Parametry te muszą się zgadzać z wymaganiami odbiorcy, czyli ze specyfikacją danej sieci handlowej (polskiej lub zagranicznej). Trzeba pamiętać, że wymagania mogą być ostrzejsze niż przewidują to normy, ale nie mogą być łagodniejsze, np. zamawiając marchew klasy I (jakość określona w normie EKG/ONZ), należy podać przedział wielkości średnicy co maksimum 30 mm np. 20 – 50 mm. Towar nie będzie zgodny z normą, gdy podamy w wymaganiach wielkość np. 20-60 mm. Podpisując umowę z siecią handlową zwróćmy uwagę na wymagania jakościowe, czy damy radę im sprostać. Następnie należy zapoznać z nimi swoich pracowników, szczególnie osoby nadzorujące wysyłkę. Nie jest dopuszczalne, aby wymagania otrzymane na płycie od sieci handlowej były tylko w komputerze w biurze. Z nimi trzeba pracować i je znać. W innym przypadku będą reklamacje oraz kary, a w konsekwencji straty.

Niezwykle istotna jest uwaga dotycząca temperatury do jakiej towar ma być schłodzony i transportowany. Z praktyki wynika, że często dostawcy nie chłodzą towaru przed załadunkiem. Zadaniem transportu z agregatem chłodniczym jest utrzymanie temperatury, a nie schłodzenie towaru. Warzywa lub owoce są wrażliwe na nagłe zmiany temperatury. Załadowanie do chłodni np. nie schłodzonego kalafiora, prosto z pola (w temperaturze ponad 20 ⁰C) i włączenie agregatu z zadaną temperaturą +4 ⁰C spowoduje przechłodzenie kalafiorów w górnych warstwach.  Objawy przechłodzenia to zmiana barwy, konsystencji róży, zmiany na liściach. Róże przechłodzonego kalafiora nie nadają się do obrotu.

W zleceniu transportowym warto zaznaczyć, że kierowca ma sprawdzać temperaturę ładowanego towaru i jeśli jest zbyt wysoka w stosunku do zalecanej podczas transportu, powinien powiadomić odbiorcę, a uwagę o niewłaściwej temperaturze wpisać w CMR. Inną uwagą powinna być konieczność wydruku z termografu jaki jest na skrzyni ładunkowej. Brak wydruku może uniemożliwić znalezienie przyczyny zepsuć lub objawów przechłodzenia.

Zapraszam na szkolenie z zakresu jakości handlowej świeżych owoców i warzyw.
Krystyna Szymańska
www.freshquality.pl


Zdjęcia pokazują przechłodzonego kalafiora

     
 

Zobacz więcej: Kalafiory

Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem