Teraz oglądasz:
PL | EN | RU

Korzystaj z serwisu bez ograniczeń - porównuj szczegółowe ceny, czytaj pełne artykuły!

Wykup abonament

Polacy prawdziwymi amatorami ziemniaków?

0000-00-00 00:00
Ziemniak – produkt, z którym przez lata Polska była kojarzona, a o którym niesłusznie dzisiaj zapominamy i z wielu powodów wykluczamy z codziennej diety. Jednak, jak wynika z badania1 przeprowadzonego w ramach kampanii „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz”, warzywa te lubi aż ponad 80% ankietowanych. W największym stopniu są one doceniane za smak (67%), szerokie zastosowanie w kuchni (51%), domowy charakter, jaki nadają potrawom (43%), oraz pożywność (40%).



1 Badanie zostało zrealizowane przez agencję badawczą Danae w maju 2017 roku, metodą wywiadu bezpośredniego wspomaganego komputerowo, na próbie N=1005, wśród Polaków od 15 roku życia.


Zdecydowana większość ankietowanych najczęściej używa nazwy „ziemniaki”, niespełna 12% posługuje się pojęciem „kartofle”, 11% stosuje te określenia zamiennie, a jedynie ok. 2% społeczeństwa nazywa je „pyrami” lub „pyrkami”. Najwięcej sympatyków „ziemniaków” można spotkać w woj. świętokrzyskim – 100%, woj. zachodnio-pomorskim (91%) oraz woj. małopolskim (87%). Termin „kartofle” najczęściej usłyszymy w woj. lubuskim (22%) i lubelskim (21%) oraz na wsi (12%). Odsetek respondentów używających nazwy „kartofle” był także wyższy w grupie mężczyzn (w porównaniu
do kobiet), oraz wzrastał wraz z wiekiem badanych .

Ziemniaki niegdyś doceniane jedynie za lecznice właściwości i element dekoracyjny, już w XIX wieku zyskały miano naszej rodzimej specjalności i stały się symbolem nowoczesności. Aktualnie Polska znajduje się w czołówce największych europejskich producentów ziemniaków. W naszej kampanii chcemy zachęcić Polaków do odkrywania potencjału kulinarnego tych lokalnych produktów oraz pokazać je w niestandardowej odsłonie. Odwołamy się do tradycji spożywania ziemniaków w Polsce
i ich walorów odżywczych oraz smakowych, prezentując ciekawe pomysły na ich przygotowanie. Jednym słowem – pokażemy, że bez względu na to, czy wolisz ziemniaki, kartofle, pyry czy grule, warto je smakować i jeść –
mówi Marian Sikora, Prezes Polskiego Związku Producentów Ziemniaków i Nasion Rolniczych.

Przyjaźń na zawsze

Osoby, które decydują się przejść na dietę często w pierwszej kolejności eliminują ziemniaki
z jadłospisu. Niesłusznie, gdyż jak donoszą dietetycy są one niskokaloryczne, a także dzięki łatwo przyswajalnej skrobi, dają uczucie sytości na długo. Interesujący jest jednak fakt, że Polacy – na pytanie:
„Czy mógłby Pan/Pani całkowicie zrezygnować z ziemniaków?” – w znakomitej większości (81%) odpowiadali „raczej nie” i „zdecydowanie nie”. Najczęściej osobami deklarującymi możliwość wyeliminowania ich z jadłospisu byli mieszkańcy dużych miast, osoby w wieku 25-39 lat oraz 
te z wyższym wykształceniem.


Ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz” sfinansowana jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Organizatorem kampanii jest Polski Związek Producentów Ziemniaków i Nasion Rolniczych.

Więcej informacji o kampanii znajduje się na stronie internetowej oraz na profilu na Facebooku: www.ziemniakiczykartofle.pl

www.facebook.com/ziemniakiczykartofle

Słowa kluczowe: zienniaki, warzywa
Dodaj komentarz
Możliwość komentowania dostępna tylko dla użytkowników z wykupionym abonamentem