Francja - zły rok dla producentów białego czosnku
Sydeproail, organizacja broniąca francuskich producentów białego czosnku oceniła 2013 roku w ponurych barwach. Rok ten został opisany jako „katastrofalny” w wypowidzi prezydenta Sydeproail, Vincenta Bégué. Powiedział on, że złe warunki pogodowe fatalnie wpłynęły na zbiory. Problemem u bardzo wielu producentów była taż choroba czosnku zwana Café au lait.
Ponadto, Hiszpania, największy europejski konkurent Francji, zanotowała w 2013 roku znaczną nadprodukcję czosnku. Skutkowało to tym, że bardzo duże ilości hiszpańskiego czosnku trafiały na francuski rynek w śmiesznej cenie 1,40 €/kg. Cena taka narzucona była przez handlowców ponieważ czosnek Iberyjski jest na bardzo wysokiej jakości.
Chiny, które zazwyczaj konsumują 2 mln ton czosnku własnej produkcji, również mogą w tym sezonie stanowić potencjalne zagrożenie. Przecież wystarczy, że Chińczycy umieszczą od 5 do 10 procent swojej produkcji czosnku na światowym rynku aby ceny ostro poszły w dół. Mniejszym zagrożeniem dla francuskiego czosnku jest, póki co Argentyna, ponieważ ich zbiory zaczynają się jesienią.
Z cenami produkcyjnymi, znacznie wyższymi niż w Hiszpanii, rolnicy z Lomagne nie mogą być silną konkurencją na tym rynku. Jedynym rozwiązaniem dla nich byłaby ścisła współpraca z dużymi sprzedawcami detalicznymi i przedsiębiorcami, a to bardzo trudne.
„Na razie jest to trudne (prawie niemożliwe), aby promować nasz produkt w supermarketach i hipermarketach'' powiedział V. Bégué . „Dwa spotkania odbyły się w zeszłym roku w Gers i tylko przedstawiciele trzech dużych sprzedawców przyszedł na spotkanie w Condom. Nasi członkowie przeprowadzili badania w sklepach. Wyniki są znaczące. Nasza cena półkowa czosnku może sięgać do 18 euro/kg. Duży margines przy niedopuszczalnym dla nas poziomie 16,60 euro”.
Vincent Bégué dodał także: „musimy zjednoczyć siły, aby mieć większe znaczenie w negocjacjach.
W ubiegłym roku zażądaliśmy wzrostu ceny o 0,60 euro i jest to cel, który można osiągnąć w tym roku.” Dlatego Sydeproail postanowiła połączyć siły z inną organizacją branżową - Aniail aby razem móc mówić silniejszym głosem w negocjacjach handlowych.Zobacz więcej: Czosnek?preview=1