Rynek owoców i warzyw w Niemczech w latach 2000-2007
Według raportu przygotowanego przez holenderską firmę Productschap Tuinbouw w Niemczech w latach 2000-2007 powierzchnia upraw warzyw i owoców wzrosła o 12 proc., ale w przypadku większości produktów lokalna produkcja jest niewystarczająca aby zaspokoić potrzeby konsumentów.
Największy wzrost produkcji zanotowano w przypadku szparagów aż o 85 proc. Znacząco wzrosła również produkcja cebuli, ogórków gruntowych, sałaty lodowej, porów i rzodkiewek. Również produkcja szklarniowych ogórków, pomidorów i papryki wzrosła w ostatnich latach.
Jeśli chodzi o import świeżych owoców i warzyw to w latach 2000-2007 pozostawał on w miarę stabilny, jakkolwiek zanotowano pewne zmiany. Malał na przykład import takich warzyw jak brukselka, kalafiory, pory, sałata głowiasta, sałata lodowa i szparagi. Natomiast rósł import warzyw szklarniowych, cukinii oraz fasoli. W przypadku owoców zanotowano wyraźny wzrost importu owoców egzotycznych, szczególnie bananów i ananasów. Jest to częściowo spowodowane tym, że rośnie eksport tych owoców do innych państw za pośrednictwem Niemiec.
W przypadku importu z Holandii to z wyjątkiem pewnych wahań pozostał on w miarę stabilny. Maleje import owoców, szczególnie jabłek, natomiast import gruszek był całkiem zadowalający.
W latach 2000-2007 wzrósł reeksport z Niemiec zarówno warzyw jak i owoców – odpowiednio o 53 proc. i 155 proc. Największym odbiorcą warzyw z Niemiec jest Holandia, co jest częściowo tłumaczone tym, że niemieccy producenci sprzedają swoje produkty do holenderskich organizacji handlowych, a częściowo tranzytem np. polskich produktów. Również Szwecja i Włochy są ważnymi kierunkami w handlu warzywami z Niemiec. Najważniejsze kierunki w eksporcie owoców z Niemiec to Polska, Austria, Szwecja i Dania.
W przypadku zakupów dokonywanych przez konsumentów to w latach 2000-2007 w zasadzie zmalał udział zakupów większości owoców i warzyw. Jedynie ananasy były wyjątkiem, co było zapewne spowodowany tym, że ich cena jako nielicznych owoców i warzyw zmalała w tym czasie. Maleją zakupy szklarniowych pomidorów, ogórków i papryki. Również widoczny trend zniżkowy widać w zakupach kalafiorów, kapusty, brokułów, cykorii, selerów i endywii. Natomiast wzrastają zakupy marchwi, sałaty lodowej, szparagów, porów, cukinii i rzodkiewki. Gospodarstwa domowe kupują generalnie mniej owoców, z wyjątkiem wspominanych już ananasów oraz kiwi, których konsumpcja rośnie. Trend spadkowy w zakupach przez gospodarstwa domowe nie oznacza automatycznie spadku konsumpcji ogółem. Konsumpcja poza domem jest relatywnie niższa niż w innych krajach, ale ten segment rynku w Niemczech wykazuje trend wzrostowy.
Źródło: fresh-market.pl (kz), na podstawie www.freshplaza.com
Zapraszamy do dyskusji na forum fresh-market.pl